Sök
Stäng denna sökruta.

Boendetiden

Nedan finner du allt som kan vara bra att veta när du bor i en utav våra fastigheter. Ifall du saknar någon information ber vi dig kontakta oss direkt.

Behöver du annan hjälp?
Kontakta oss så hjälper vi dig

Hittar du inte den hjälp du söker? Kontakta oss via vårt kontaktformulär.

Inne i bostaden

Parabolantenn och andra antenner kan få sättas upp efter särskilt tillstånd.

Kontakta Skövdehem för att diskutera eventuella önskemål kring antenner.

Det är möjligt att genomföra lägenhetsunderhåll i egen regi.

Du har rätt att på egen bekostnad måla och tapetsera i lägenheten. Tänk på att arbetet ska vara fackmannamässigt utfört och att förändringen inte får vara för extrem. Du kan då behöva återställa aktuella ytor när du flyttar.

Du får inte utan tillstånd ändra på lägenhetens planlösning genom att ta bort eller sätta upp väggar, förändra eller göra nya öppningar i väggar eller ta bort eller flytta fast monterad utrustning i lägenheten. Kontakta alltid din Skövdehem och rådgör med oss innan du påbörjar arbetet!

Det är tillåtet att i rimlig omfattning ha husdjur i lägenheten. Men bara om de sköts så att dina grannar inte störs. Löst springande husdjur kan innebära stora problem i ett bostadsområde. Inom Skövde kommun krävs särskilt tillstånd för att hålla orm, kontakta Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen, 0500-49 80 00.

Disk- och tvättmaskiner ska alltid kopplas till husets kallvattensystem eftersom felaktig inkoppling kan orsaka störningar i varmvattensystemet. Vi kräver intyg från auktoriserad installatör.

Installation av elektriska maskiner i badrum ska ske med fast anslutning. Endast behörig elinstallatör får utföra arbetet.

Som hyresgäst har du ett ansvar för att vårda din lägenhet. Du är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom ditt vållande, exempelvis skada på fönster, tvättställ, toalettstolar och badkar.

Temperaturen varierar beroende på årstid. Under sommaren är det en del varma dagar och på vintern är det kallare. Utomhustemperaturen kan påverka temperaturen i din lägenhet och det är helt naturligt.

Värmesystemet arbetar automatiskt och reglerar både efter inomhustemperatur och utomhustemperaturen. Under våren och hösten, när det kan ske snabba växlingar i vädret, kan det ibland ta en stund innan systemet hittar rätt balans.

Huset, gård och parkering

När du vill parkera din cykel ska du göra det på en av de anvisade platserna. Tänk på att det på grund av brandrisken och utrymningsskäl inte är tillåtet att ställa sin cykel, eller andra föremål, i trapphuset.

Viktigt att tänka på när du tvättar i våra tvättstugor:

  • Du börjar med att boka en tvättid. Det är olika för olika områden.
  • Följ råden på kläderna och dela upp efter färg.
  • Lägg bh:ar i tvättpåse, så maskinen inte går sönder.
  • Fyll på med lagom med tvättmedel. Det är bra för miljön, gör att maskiner håller längre och det ligger inte kvar tvättmedelsrester som kan orsaka allergier för dina grannar. Rätt mängd står på tvättmedelsförpackningen.
  • När du tvättat klart behöver du städa tvättstugan efter dig. Ta också bort luddet i torktumlaren.
  • Kom ihåg att ta med allt från tvättstugan – till exempel alla kläder och tvättmedlet.

I flera av våra områden finns gemensamma grillplatser. Om du inte vet vart din närmaste grillplats är kan du kontakta oss på Skövdehem.

Du får grilla på din balkong – om du använder en elgrill. Fördelen med en elgrill är att den inte ryker och dessutom ger den bra stekyta på maten!

Har du inglasad balkong är det viktigt att du inte förvarar din gasolgrill där.

Förråds- och förvaringsutrymmen till lägenheten varierar från område till område.

Ibland har du allt förrådsutrymme i lägenheten men ofta är det utanför, kanske till och med i annan byggnad. Vid inflyttningen får du mer detaljerad information hur det ser ut i just ditt område.

I vissa områden finns det porttelefon. Den är kopplad till ett telefonnummer, det kan vara ett mobilnummer. När någon ringer på dörren kan du svara i telefonen och släppa in din gäst.

För att det ska bli rätt behöver du meddela vilket nummer du vill ha porttelefonen kopplad till. 

Eftersom det finns en brandrisk med att förvara saker i trapphus, vindsgångar och källargångar uppmanar vi alla våra hyresgäster att inte ställa saker där. Det gäller föremål som barnvagnar, cyklar, kickbikes, dörrmattor, skor, blommor och liknande.
Använd din lägenhet eller lägenhetsförråd för att förvara dina saker. I vissa områden finns förvaringsutrymmen avsedda för att förvara till exempel cyklar och barnvagnar.

Sophantering

Alla våra hyresgäster har någon form av källsortering i sitt närområde. I Sverige är du faktiskt skyldig enligt lag att källsortera dina förpackningar – och det är en viktig insats för miljön.
Det blir ofta saker över när man ska flytta. En soffa man inte vill ha med eller kanske gamla datorer som av någon outgrundlig anledning stod kvar i förrådet efter bytet av dator för åtta år sen.

Grovsopor ska köras till återvinningscentralen på Risängen.

Är det förpackningar och förpackningsmaterial du ska slänga kan det läggas i rätt kärl i din närmaste källsortering.

Bo tryggt

I goda tider gör man planer för att vara skyddad i de dåliga. Du ska ha en hemförsäkring för ditt boende oavsett vilken boendeform du bor i, alltså även du som bor i en lägenhet.

Om det värsta händer och en eldsvåda skulle uppstå är det viktigt att tänka på följande:

  • Stanna kvar i lägenheten om det brinner på annat håll i huset, ytterdörren står normalt emot en brand
  • Gå aldrig ut i ett rökigt trapphus – brandrök är giftig och kan göra dig medvetslös på mycket kort tid
  • Använd aldrig hissen vid brand – branden kan orsaka strömavbrott som gör att hissen fastnar mellan våningarna

Om det brinner i din egen lägenhet:

  • Larma 112 direkt och påkalla uppmärksamhet via fönster eller balkong
  • Ta dig ut så snabbt som möjligt om du inte kan släcka elden själv
  • Stäng dörren till rummet där det brinner och stäng lägenhetsdörren när alla kommit ut – så att röken inte sprids i trapphuset och eldhärden får mer syre
  • Varna grannarna!

De flesta bränder går att förhindra genom att vidta några enkla försiktighetsåtgärder – inte minst viktiga under den mörka årstiden. Följer vi dem är riskerna minimala:

  • Använd brandsäkra och stabila ljusstakar, placerade på säkert avstånd från gardiner och annat brännbart
  • Släck alltid levande ljus när du lämnar rummet
  • Lämna inte barn eller husdjur ensamma med levande ljus
  • Dra ur stickkontakten när du använt kaffekokare, hårtorkar, strykjärn o s v
  • Lämna inte spisen utan övervakning och håll fläktens filter rent – en bortglömd kastrull kan lätt fatta eld, och elden kan spridas vidare i huset genom en igenfettad fläkt
  • Håll trapphuset fritt från brännbara material och sådant som står i vägen vid en eventuell utrymning
Enligt tobakslagen är det förbjudet att röka på vissa allmänna platser utomhus.

Här råder det rökförbud i våra bostadsområden:

  • På majoriteten av våra lekplatser.
  • Utanför allmänna entréer.

Betala hyran är det absolut viktigast du måste göra för att inte riskera att bli av med din lägenhet.

Om du inte betalar din hyra händer detta:

  • Du får först en betalningspåminnelse
  • Om du ändå inte betalar går ärendet vidare till inkasso och då tillkommer en extra kostnad.
  • Betalar du fortfarande inte går ärendet till Kronofogden
  • Betalar du inte nu blir du avhyst
  • Har du en gång blivit avhyst är det mycket svårt att få en ny lägenhet – både hos oss och andra hyresvärdar.

Saker som kan upplevas störande är:

  • Hög musik
  • Högt prat, gap och skrik
  • Barn som leker ute sent på kvällar utan uppsikt
  • Matos
  • Rökning
  • Illaluktande sopor
  • Störningar dokumenteras. Vid upprepade störningar kan man bli av med lägenheten. Du blir avhyst. Det är Hyresnämnden som avgör.

Bo och trivs hos Skövdehem

Vi värnar om våra hyresgäster och vill se till att de känner sig trygga och väl omhändertagna under sin vistelse hos oss. För att underlätta för våra hyresgäster har vi skapat en hyresgästguide som finns tillgänglig på vår hemsida. Genom denna guide kan hyresgästerna enkelt få information om vad som gäller och vad som behöver göras för att trivas i sin hyresrätt.

Vi vill att våra hyresgäster ska känna sig hemma och trygga i sin bostad, och vi är ständigt beredda att hjälpa till om det skulle uppstå några frågor eller problem. Genom att ta hand om våra hyresgäster på bästa möjliga sätt vill vi skapa en trivsam och långsiktig relation, där båda parter kan dra nytta av varandras samarbete och engagemang.

Rulla till toppen