Flytta ut

Nedan finner du allt som kan vara bra att veta innan du ska flytta ut från en av våra bostäder. Kontakta oss om det är akuta ärenden.

Behöver du annan hjälp?
Kontakta oss så hjälper vi dig

Hittar du inte den hjälp du söker? Kontakta oss via vårt kontaktformulär.

När du sagt upp din lägenhet

När du lämnar in nycklarna görs en avflyttningsbesiktning. Då tittar vi på om det finns skador på lägenheten som uppkommit sen förra besiktningen.

Om du själv har haft sönder något i lägenheten eller orsakat onormalt slitage så är du skyldig att betala för reparationen. Exempel på sådant slitage är bland annat fettfläckar på vägg, hål i väggar, bortriven eller skadad tapet och vattenskador.

Om du renoverat på egen hand och det inte är fackmannamässigt gjort eller där färg- eller tapetval är extrema så att vi behöver renovera för att kunna hyra ut lägenheten är du skyldig att betala för reparationen.

Det blir ofta saker över när man ska flytta. En soffa man inte vill ha med eller kanske gamla datorer som av någon outgrundlig anledning stod kvar i förrådet efter bytet av dator för åtta år sen.

Grovsopor ska köras till återvinningscentralen på Risängen.

Är det förpackningar och förpackningsmaterial du ska slänga kan det läggas i rätt kärl i din närmaste källsortering.

Om du inte lämnar in dina nycklar eller om det saknas nycklar gör vi ett cylinderbyte som du får betala för.

Om du vill veta mer vart och hur du lämnar in dina nycklar kontakta Skövdehem.

Om du och den utflyttande hyresgästen gjort en annan överenskommelse ska du ändå kontakta Skövdehem som lämnar ut nycklarna och utför städbesiktning. Har Skövdehem inte möjlighet att hjälpa er tidigare får ni byta nycklar sinsemellan men tänk då på att du måste godkänna städningen själv, eftersom Skövdehem inte städbesiktigat lägenheten.

  • Du hämtar dina nycklar hos din Skövdhem mot uppvisat hyreskontrakt eller legitimation. Vid samma tillfälle får du information om ditt område och boende. Ring några dagar innan för att bestämma tid för nyckelutlämning.
  • Om du har mottagit nycklar direkt av den avflyttande hyresgästen måste du snarast möjligt skriva på nyckelkvittensen hos Skövdehem.
  • Undvik p-böter! Skövdehem har Tillfälligt parkeringstillstånd
    vid flytt att låna ut.

Lägenheten ska städas mycket noggrant innan du flyttar. När du lämnar dina nycklar görs en städbesiktning. Om lägenheten inte är tillräckligt städad kan du behöva betala för städkostnaden i efterhand.

När du ska flytta ut

Uppsägningstid för en lägenhet är tre hela månader och räknas alltid per den sista i månaden. En uppsägning ska vara Skövdehem tillhanda senast den sista dagen i månaden.

Om uppsägningen till exempel sker den 28 januari så räknas februari, mars och april som hela månader och lägenheten är uppsagd från och med den 1 maj. Notera att uppsägningstiden gäller även om du ska flytta till en ny lägenhet hos Skövdehem och att du då kan få betala en eller flera dubbla hyror.

Vid dödsfall är uppsägningstiden en månad och kan bara sägas upp av dödsbodelägare och ett dödsfallsintyg från Skatteverket eller begravningsbyrån ska uppvisas. Sker uppsägningen senare än en månad från dödsfallet gäller tre månaders uppsägningstid.

När du sagt upp din lägenhet vill vi hitta en ny hyresgäst. Den som får ett erbjudande uppmanas att titta på lägenheten först.

Du måste därför vara beredd på att visa lägenheten för intressenter som står i bostadskön och som fått ett erbjudande. Det kan bli flera omgångar med intresserade innan vi hittar en ny hyresgäst.

Om du inte själv kan eller vill visa lägenheten kan du själv hitta en vän eller familjemedlem som kan vara tillgänglig för att visa den. Eventuellt kan Skövdehem visa lägenheten om du godkänner att vi går in med huvudnyckel.

Bo och trivs hos Skövdehem

Vi värnar om våra hyresgäster och vill se till att de känner sig trygga och väl omhändertagna under sin vistelse hos oss. För att underlätta för våra hyresgäster har vi skapat en hyresgästguide som finns tillgänglig på vår hemsida. Genom denna guide kan hyresgästerna enkelt få information om vad som gäller och vad som behöver göras för att trivas i sin hyresrätt.

Vi vill att våra hyresgäster ska känna sig hemma och trygga i sin bostad, och vi är ständigt beredda att hjälpa till om det skulle uppstå några frågor eller problem. Genom att ta hand om våra hyresgäster på bästa möjliga sätt vill vi skapa en trivsam och långsiktig relation, där båda parter kan dra nytta av varandras samarbete och engagemang.

Rulla till toppen